Waardevol Gevoel | Blog | Innerlijke criticus
Picture of Robbin

Robbin

Interne criticus

We kennen hem helaas allemaal, dat kritische stemmetje dat ons het leven zuur maakt. Lees hier hoe jij je interne criticus kunt temmen.

We kennen hem helaas allemaal, dat strenge, veeleisende, kritische stemmetje dat ons het leven zuur maakt. Het duiveltje op onze schouder, dat allemaal negatieve gedachten in ons hoofd stopt. De stem waar we door wakker liggen, waar we ons onzeker door voelen en waardoor we aan onszelf gaan twijfelen.

Was er maar een knop om die vervelende stem uit te schakelen. Het leven zou dan een stuk aangenamer zijn. Dan zouden we ons minder druk maken om wat anderen mogelijk van ons zullen vinden, zouden we meer aandurven en niet bang zijn om fouten te maken. Dan kunnen we gewoon lekker onszelf zijn, zonder ons bezig te houden met of we wel goed genoeg zijn. Wat een verademing!

Jammer genoeg bestaat er geen knop. Althans, ik heb het nog niet gevonden. Wel heb ik wat manieren ontdekt om die stem meer naar de achtergrond te krijgen, hem af en toe te pauzeren en hem niet meer zo serieus te nemen. Deze manieren deel ik graag met je! En misschien heb je er zelf al een paar ontdekt.

Manier 1:
Als onze interne criticus aan het woord is, kunnen we als we niet uitkijken er helemaal mee versmelten. We geloven er dan volledig in dat die negatieve gedachten en overtuigingen waar zijn. Het lukt dan niet meer om te relativeren en we zien alleen nog maar dingen die de criticus gelijk geven. We worden vastgehouden in zijn greep en het kost moeite daaraan te ontsnappen.

Een manier om niet meegezogen te worden in die negatieve gedachtestroom, is om dat strenge stemmetje niet meer te zien als onderdeel van jou, maar als een extern karakter. Het kan helpen om die stem een naam te geven, zodat je hem los kunt gaan zien van jezelf. Jij bént namelijk niet die gedachten, je hébt alleen maar die gedachten, omdat ze je ingefluisterd worden door dat stemmetje. Door die interne criticus een naam te geven, doe je er meer afstand van en is de kans kleiner dat je meegezogen wordt in zijn paniekzaaierij.

Om er nog meer afstand van te doen en die stem nog meer te zien als een extern karakter, kan het helpen om hem te tekenen of hem vorm te geven. Alsof het gewoon een irritant figuurtje is dat die pesterige gedachten in jouw hoofd stopt.

Manier 2:
Een andere manier om die stem naar de achtergrond te krijgen, is door te leven in het hier en nu. Als je met je aandacht bij jouw omgeving bent, bij wat je ziet, hoort, ruikt, is er weinig ruimte meer voor die interne criticus om zijn stem te laten horen. Dus mocht je geteisterd worden door negatieve gedachten, probeer dan gebruik te maken van je zintuigen. Geef jezelf opdrachten, zoals op zoek gaan naar 5 rode voorwerpen of dingen. Of luisteren of je 8 verschillende geluiden kunt onderscheiden. Het focussen van je aandacht op het hier en nu en bewust te beleven wat er om je heen gebeurt en wat je zelf aan het doen bent, is het doel van mindfulness.

Manier 3:
In het verlengde van mindfulness ligt meditatie. Bij mediteren zet je niet zozeer je zintuigen in, maar ben je wel heel bewust in het hier en nu. Je staat stil bij je ademhaling en dat is eigenlijk het enige dat je hoeft te doen. Steeds als er weer gedachten bij je oppoppen, breng je rustig weer je aandacht terug naar je ademhaling. Ook dan krijgt die vervelende stem weinig kans om je mee te sleuren in een steeds negatiever wordende gedachtestroom.

Manier 4:
Het kan ook zijn dat je merkt dat die interne criticus steeds met dezelfde boodschap aan komt zetten. Zo kan hij je proberen wijs te maken dat je niet goed genoeg bent, dat je een mislukking bent, dat je er niet toe doet, etc. Dit kunnen hele diepgewortelde overtuigingen zijn. In dat geval is het zinvol om te onderzoeken waar deze gedachten vandaan komen. Waar heb je ze geleerd, hoe heb je ze geleerd? Vervolgens kun je met wat hulp leren hoe je deze gedachten kan leren loslaten.

Heb jij al eens gebruik gemaakt van bovenstaande manieren? En hoe heeft dat uitgepakt voor jou? Of heb je een andere manier waarop je die stem uitschakelt? Ik ben nieuwsgierig naar jouw ervaringen en hoop dat je hieronder een berichtje achterlaat.

Mocht je nog worstelen met die strenge stem en kan je er wel wat ondersteuning en begeleiding bij gebruiken, dan ben ik er voor je. Stuur me een berichtje, zodat ik samen met jou kan kijken hoe ik jou hierbij kan helpen.

Deel deze blog

Scroll naar boven